Powered By Blogger

Wednesday, June 22, 2011

Petua- petua

Petua Menjaga Kesegaran Mata

Salam Ceria dan Selamat Sejahtera,

Mata kita merupakan salah satu nikmat yang paling berharga. Saya pasti semua orang tak nak kehilangan nikmat dapat melihat keindahan alam ini, kan?

Justeru, saya nak kongsi satu petua kepada yang mengalami masalah penglihatan. Kalau penglihatan anda kurang baik, cuba amalkan petua ini ya!

Petua menjaga kesegaran mata:

1. Ambil daun lobak merah dan rendamkannya dalam bekas yang berisi air panas.

2. Biarkannya selama beberapa minit.

3. Kemudian, sebelum makan nasi lemak kopi O, minum dulu air rendaman itu. Sebaik-baiknya, amalkan meminumnya 3 kali sehari.

Selamat Mencuba!

Kelebihan Daun Salad

Daun salad bukan saja digemari oleh anda yang mengamalkan diet malah mempunyai pelbagai kebaikan lain. Tahu tak yang ia kaya dengan kalsium, magnesium, potasium, fosforus, sodium, vitamin A dan C, zat besi dan zink. Gabungan kandungan di atas menjadikannya sebagai sejenis kompaun iaitu Lactucarium.


gambar daun salad
Gambar daun salad - Wikipedia


Lactucarium ni berfungsi sebagai sedatif. Jadi, ia mampu tenangkan diri anda,menghilangkan keresahan serta melapangkan fikiran.

Selain itu, daun salad juga mengandungi karotena dan air. Untuk itu, ia dapat menghilangkan dahaga serta melancarkan sistem pernafasan.

Satu lagi, daun salad juga boleh dimakan sebagai penawar bagi anda yang masalah gangguan tidur (insomnia).


Kesimpulannya, daun salad bukan sekadar sesuai untuk anda sedang berdietsaja. Tapi ia lebih banyak kebaikan daripada yang anda sangkakan.

Setiap tumbuhan yang dicipta di muka bumi ini sememangnya mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaannya. Cuma kadang-kadang, kita saja yang tidak menyedarinya. Salah satu daripadanya daun pegaga.

Pegaga???

Jika sebelum ni, saya pernah nyatakan di sini yang daun pegaga ni baik dijadikan sebagai ubat darah tinggi.


gambar daun pegaga



Selain itu, anda juga boleh memanfaatkan khasiat daun pegaga sebagai ubat kencing manis, mengecutkan peranakan serta menghilangkan bintik hitam di bahagian muka.

*amalkan...kat luar sane ramai xmakan ulam ulaman kan...
byk khasiat nyer...

* nak lebih petua, tinjau kat sini tekan la..

No comments:

Post a Comment