Tuesday, June 28, 2011

Makan Dan Minum

arini nak crite pasal makan..
disebabkan aq memang seorang yang suke makan, jd aq terfikir??
bagaimanakah cara makan yg betul???
adakah maen masok mulot je???
maen telan mcm ular je ke?
haish..moh kite slidik ok...

PETUA MAKAN DAN MINUM

Makan bila lapar, berhenti sebelum terlalu kenyang
Rasulullah SAW makan hanya ketika benar-benar lapar, dan tidak benar-benar mengenyangkan. Dalam satu hadith disebut ” Kami adalah kaum yang tidak akan makan kecuali bila merasa lapar dan apabila kami makan, maka tidak sampai sekenyang-kenyangnya” (ketika menolak tawaran untuk diberikan tabib atau doktor)
Sepertiga bahagian untuk makanan, minuman, pernafasan
Rasulullah SAW telah mengajar cara untuk makan dan minum iaitu sepertiga isi perut untuk makanan, sepertiga lain untuk minuman dan sepertiga akhir untuk udara (nafas)
Sedikit Makan
Makanan adalah punca kepada kebanyakan penyakit. Maka apabila seseorang itu banyak makan, maka banyaklah penyakitnya.
Rasulullah SAW bersabda, orang yang paling disukai Allah di antara kamu adalah orang yang paling sedikit makannya dan paling ringan badannya” (Riwayat Ad-Dailami melalui Ibnu Abbas r.a.)
Apabila seseorang sedikit makan, maka perutnya dipenuhi cahaya.(Riwayat Ad-Dailami melalui Abu Hurairah r.a.)
Dalam satu hadith disebut “Apa yang saya lebih bimbang terhadap umat saya, ialah besar perut, banyak tidur, malas, dan kelemahan keyakinan”. Besar perut, bermaksud, banyak makan, kemewahan. Mereka yang banyak makan, akan membesarkan perut, ia akan mewarisi kelembapan, kurang cergas.
Jangan makan atau minum terlalu panas
Dinginkanlah makanan kamu (sebelum dimakan), nescaya makanan itu diberkati (Riwayat Ibnu Addi).
Nabi SAW melarang memakan makanan yang masih panas kecuali panasnya telah reda (Riwayat Thabrani)
Nabi SAW melarang meniup-niup makanan dan minuman (Riwayat Ibnu Abbas)
Cara minum
Nabi melarang minum secara meneguk atau menonggang tanpa henti dan menghembus nafas di dalam air. Ia umpama cara minum haiwan seperti lembu atau unta. Berhentilah selepas dua atau tiga teguk dan hembuslah nafas di luar bekas minuman.
Apabila kamu meminum air, minumlah dengan cara menghirupnya (menghisapnya), jangan meminumnya dengan cara meneguknya. Sesungguhnya ia akan menyebabkan penyakit paru-paru (Riwayat Ad-Dailami)
Nabi SAW melarang minum dengan sekali teguk, beliau menjelaskan bahawa cara minum demikian adalah cara syaitan (Riwayat Baihaki)
Setelah makan
Hadis Ibnu Abbas r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seseorang di antara kamu memakan makanan, maka janganlah kamu mengelap tangannya sebelum menjilatnya (untuk membersihkan sisa makanan) atau menyuruh orang menjilatnya (Sahih Muslim, 3787)

~ jd kita kene tahu bahawa makan dan minum juga ada caranya..
~ bukan sekadar bg perot kenyang tetepi juga bg lah diri kita ni sihat..ok...
~ sama2 lah kita amalkan

Sunday, June 26, 2011

Benarkah???

Hari ni aq dapat membayangkan betapa penatnya bekerja...
Sebelum ni, aq sibuk mntak kat mak izin nk kje..
tp mak xbagi...
mak kate..xpayah la..t da abis dgree,kak in keje lah puas2 ye...

tp smalam aq mendengar rungutan seseorang yang aq sayang..
smeone: penat la kje. tak de mood dah..
aq: sabar ye..awak boleh...

selepas mendengar si dia berkata begitu,aq mula berfikir..
dlm otak: kalau dah die kate xde mood.aq ni klu kje agaknye xsampai seminggu kot.,.


~ pesanan kepada yang bekerja...
*bekerjalah bersungguh2...
*sy sntiasa menyokong..(setiap saat)
*satu hari nanti sy akan rase bagaimane penatnye mncari duit sndiri..
*sy bgge kat si dia....
~ bertahan ye....>,<

Friday, June 24, 2011

Pekerja Berwibawa

~ nak knlkan seowg yg sgt rajin keje...
~ taraaaaa.....

~ inilah pekerja johnny yg rajin..hihih

~ bukan stakat 2 saje...beliau juga dlm proses m'besakkn bdn..
~ hihih..saya yg suwoh...
~ bg senang jage saye...
~ selain itu, kebolehan: sbar dgn prangai aq...
~ hahaha..lg2 prangai aq yg agk kebudak-budakan ni...

~ slamat b'krja la Mr.haniff....

Wednesday, June 22, 2011

Petua- petua

Petua Menjaga Kesegaran Mata

Salam Ceria dan Selamat Sejahtera,

Mata kita merupakan salah satu nikmat yang paling berharga. Saya pasti semua orang tak nak kehilangan nikmat dapat melihat keindahan alam ini, kan?

Justeru, saya nak kongsi satu petua kepada yang mengalami masalah penglihatan. Kalau penglihatan anda kurang baik, cuba amalkan petua ini ya!

Petua menjaga kesegaran mata:

1. Ambil daun lobak merah dan rendamkannya dalam bekas yang berisi air panas.

2. Biarkannya selama beberapa minit.

3. Kemudian, sebelum makan nasi lemak kopi O, minum dulu air rendaman itu. Sebaik-baiknya, amalkan meminumnya 3 kali sehari.

Selamat Mencuba!

Kelebihan Daun Salad

Daun salad bukan saja digemari oleh anda yang mengamalkan diet malah mempunyai pelbagai kebaikan lain. Tahu tak yang ia kaya dengan kalsium, magnesium, potasium, fosforus, sodium, vitamin A dan C, zat besi dan zink. Gabungan kandungan di atas menjadikannya sebagai sejenis kompaun iaitu Lactucarium.


gambar daun salad
Gambar daun salad - Wikipedia


Lactucarium ni berfungsi sebagai sedatif. Jadi, ia mampu tenangkan diri anda,menghilangkan keresahan serta melapangkan fikiran.

Selain itu, daun salad juga mengandungi karotena dan air. Untuk itu, ia dapat menghilangkan dahaga serta melancarkan sistem pernafasan.

Satu lagi, daun salad juga boleh dimakan sebagai penawar bagi anda yang masalah gangguan tidur (insomnia).


Kesimpulannya, daun salad bukan sekadar sesuai untuk anda sedang berdietsaja. Tapi ia lebih banyak kebaikan daripada yang anda sangkakan.

Setiap tumbuhan yang dicipta di muka bumi ini sememangnya mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaannya. Cuma kadang-kadang, kita saja yang tidak menyedarinya. Salah satu daripadanya daun pegaga.

Pegaga???

Jika sebelum ni, saya pernah nyatakan di sini yang daun pegaga ni baik dijadikan sebagai ubat darah tinggi.


gambar daun pegaga



Selain itu, anda juga boleh memanfaatkan khasiat daun pegaga sebagai ubat kencing manis, mengecutkan peranakan serta menghilangkan bintik hitam di bahagian muka.

*amalkan...kat luar sane ramai xmakan ulam ulaman kan...
byk khasiat nyer...

* nak lebih petua, tinjau kat sini tekan la..

Monday, June 20, 2011

Sedikit tentang Artis...

pada hari yg b'bahagia ni..aq xnk crite psl aq..
tp nk crite psl sseowg ni... 
HELIZA HELMI...
satu name yg cukup manis seperti orgnya....
bkn nyer ape..dulu aq prnah t'fikir???
blh ke org b'tudung nak b'fesyen??lg2 remaja...


tp, setelah aq terlihat gambar artis sowg ni,aq rase xde yg mengongkong org yg b'tudung tok 
berfesyen kan....
aq rse lg sweet ade r..lg2 Heliza ni...
mmg dianugrahkan muke yg comel...

~ dgn mate yg bulat...

aq suke dgn pnampilan nyer..simple but so sweet...
so, xde la owg kate org yg b'tudung ni xblh nak melaram kan...
tngok ni...

~ kan blh b'gaye 2 even b'tudung...

~ sgt2 ceria warnanya..

~menawan....

~ ade style kan...

haaaaa...ni lah slh satu artis yg aq minat..kot owg laen xmnt aq xleyh kate pape r..
t'serah kat korg lah kan...
pape pon, yg baek kite leh ikot..yg burok tu pndai2 lah toilak tepi...
xpyh letak tepi kot..buang je lg bagus..hahahaha

~ itulah perkongsian pd waktu ini...
* sy princess panda melaporkan....ngeeee






Sunday, June 19, 2011

nukilan aq

ari ni....
permulaan awl pg aq yg agk m'bosnkn...
so, xde pape utk dibuat...
akhirnye aq mndpt idea...
aq yg sememangnya agk suka kn seni...
pe lg, m'curhkan hasil seni yg xseberapa lah...

~xcntik ne pon aq wat..ermm

dulu kat mtrix pon,klu aq bosan, xde mood...ni lah yg aq wat...
yg ayt2 2 saje je mrapek..
xsdp tol ayt 2..hihih

Thursday, June 16, 2011

Share2

trase lame dah xpost pape...

td aq belek2 tngok vdeo...
pas 2 aq t'jmpe vdeo ni..
rase bez plak...

~ cdeyh la plak... :(

~ ni plak bile aq tngok, t'senyum sowg2....

~ yg ni dah mcm puitis...de ckit2 mcm aq nyer dhp..haha


~b'bunge2 ati bile dgr.....

~ 2je yg aq aq leyh share kan

Monday, June 13, 2011

Dunia ni Mmg kecil....

Sbnr nye nak crite je ckit...
btapa kecik nye dunia nie....

Td aq on9 FB...pas 2 tbe2 sowg mmbr lame aq tnyer...
aq glrkan dak ni Kechick
kechick: aien,ko nan anep????
aq: nape tnyer...anep kwn ko an...
(dpt taw sbb anep pnah crite)
kechick: kowg sweet...
teteibe je die...ntah le..tp btl kot..hihihi
tp pas 2 aq cube ubh topik..
xsdp plak cite psl diri aq je an....


tp mmg xsgke lah kan dri kwn aq ade nye kwn 'die'
kwn die..kwn aq lah jugak...
mmg btl2 dunie ni kecik....
pusing2, itu lah jugak...

tp xpe, kite rptkn lagi hbgn..kan bgus 2...>,<

pape pon, hrp kengkawan doakn kbahagiaan kite b'sama...
ceeeeeeeeeewwwwwwwwwwwaaaaaaaahhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!

~ Mmg dunie ni kecil

Friday, June 10, 2011

Pergilah Air Mata

sejak aq balik dari klua dgn Anep Johan...xberenggang btl aq dgn novel yg die blikan...tapi aq jgak lah yg plih sndiri novel 2...aq mmg suke bace novel ni...saje..aq suke b'imiginasi bile bace..tajuk novel ni 'PERGILAH AIR MATA', karya HANNI RAMSUL. crita ni mmg btl2 m'beri impak kat aq..klu crite nya xbez, aq xkn jd segila ni m'baca novel yg m'punyai 72 bab & ada 858 mukasurat sumenyer...jap g tamat la  crite nyer ni...

~ aq suke novel ni..

aq suke jln crita novel ni n yg plg pntg watak dlm crita ni..iaitu heroin nya yg b'nama Sabrina....
Sabrina seorg gdis yg sgt pemurah dgn air mata....dia bgitu sng mangis..baginya, air mata itulah peneman nya & penghapus beban yg dipikul di hati nya...tp lama kelamaan Sabrina m'jd lebih kuat mengharungi semua dugaan itu...

Sifat sabrina ni lbh kurg mcm aq.sbb 2 aq sgt minat dgn watak nye..seorg yg sgt mudah menangis..
n aq juga nak jd setabah Sabrina...aq rase aq lpas abis bace ni, aq akn repeat bace lg kot...
sbb aq suke sgt3.......lagi aq bace, lagi aq xmau benti...rase nak tau lg pe yg jd seterusnya...
hihihih....

~ aq ni ade gak jiwgnye cikit2..(b'kate sndiri di dlm hati)

Wednesday, June 8, 2011

CYG KAMU

rindu sudah terubat...
bez nyer dpt kua nan die iaitu "Anep Johan" my hubby....
"thnkx sgt2 coz blnje sy"...
appy sgt2 ni smpi xtau nk gmbrkn mcm ne....
smalm, bersamaan 8 jun 2011...ari rabu....
waktu pertemuan- 12 tgah ari...
yg xleh bla 2 kan...mule2 jmpe je dah nk strt dgh...
mmg mcm anjg n kucing la kami ni..hihi..
tp dgh2 mnje je 2..
die sngaje mahu mnyakat aq..
then, bermula lah aktiviti kami....
smalm, aktiviti bermula di "Mac D"(suke ati aq je nk eje mcm ne)
mcm bese lah kan...kegilaan aq t'serlah kat mane2...
aq prasan de owg pndg glagat kami..tp pe aq kesah...
bukan aq wat pape pon..hihihih*muke xbersalah
seterusnya wayang....
"Kung Fu Panda" yaeh...
die sngaje je mahu knekn aq mse tngok crite 2..ye lah..panda kan..
tp crite 2 mmg la best..klaka..penat kami gelak..
after that, kami g cari baju...ssh btol nak cari coz due2 cerewet..
hihi..mmg pnat lah kan..tp xpe....sronok 2 pntg..
last2 dpt gak...baju yg same cume wrne len2..
die wrne merah..n aq pink..t'gelak die aq amik pink..
ye lah coz die tau aq xbrape suke wrne 2...
tp sngaje nk tnjkkn yg aq ni pon suke wrne2 "lmbut" ni..hihihi
pas 2 die blnje aq novel lg...waaaahhhh..
katenyer bagi m'hlgkan rase bosan aq....
aq amik novel yg plg tebal aq nmpk kat situ...
tp kejap je 2 aq bace..
xlame g abis lah...
skarang pon dah suku...mlm td aq strt bace..>,<
aq syg die sgt2....

~ ni pic muke dah penat tp still "senyum"

~ bez nye dpt klua nan die...>,<

~ ni sy "snap" curi2...hihihihi

~ t kite klua lg ye....
~ mood: happy sgt2
~ I LOVE U SOOOOOOOOO MUCH...

Monday, June 6, 2011

DIA...

harap2 dpt kua nan awk esok..

mintak2 xde pape halangan....

miss u sooooo much..<3

rindu kat die...

Saturday, June 4, 2011

.............................

Aq sggh xfaham....


pasal "FB" pon bleh gaduh...

Aq nak jage ati nye tp len plak yg jd....

penat lah klu asyik gaduh je....

cbe lah xgaduh, xbleh ke????

haish...nak jage ati pon ssh...
xjage kang lagi la ssh....

dgn keadaan aq yg xsihat pon still leh ajk aq b'gdh..
mmg la "panas" je aq..

tp aq tau aq xleh lawan blk coz
"api jgn dilawan dgn api"
t bile nak rede..t makin m'bare ade r..

yg aq harapkn, kite m'jd semakin matang....

sgguh tidak Selesa...

erm........
flu..flu..flu....menyerang!!!!!!!!!!
xslese sggh....
nak b.nafas pnyelah ssh...
tp xpe..cobaan..yg pentg mst sembuh b4 ari khamis ye...
sembuh lah..2 je p'mintaan sy....
sy nak kua dgn tenang & tnpe gnguan...
hihihi....

sy nak mkn ice-cream,minum air sjuk..huhuh


flu m'buatkn sy letih...
kpale skt....
asyik2 bersinje....
ntah pape ntah...

~ cepatlah sembuh wahai "flu"

Thursday, June 2, 2011

rindu kat si dia.....

aq syg die...



awk syg sy x????hihihi >,<

slalu windu kat mamat sowg ni....

dulu slalu gak "meronggeng" petang2...
skunk xpat dah...

harap2 t kite dpt "meronggeng" mcm dulu g..
hak..hak..hak...

windu nak gaduh nan die...
swonok pon de bile gdh ni....

"kalau kuat, layan lah sy jalan"
mmg xt'ikut lah kan...
smpi t'cungap2 die...

kesian pon ade kdg2...slambe dok nyer aq buli die...
bkn slalu...hihihih...

nak wat mcm 2 lg...
bile agknyer dpt wat mcm 2 lg?????